حسابداری دولتی و تفاوت آن با حسابداری بازرگانی

حسابداری دولتی و تفاوت آن با حسابداری بازرگانی

به طور کلی ، سهام این مشاغل نقدینگی کمتری دارند و تعیین ارزش آنها دشوارتر است. شخصیت حقوقی شهرداریها (تشکیلات بلدی) نیز به موجب قانون محقق می گردد. زیرا برای آنکه در منطقه ای شهرداری تاسیس شود، باید ابتدا با تصویب ثبت شرکت در تهران مجلس، منطقه ی مورد نظر تبدیل به شهر گردیده و به دنبال آن، شورای شهر و شهرداری تاسیس شود. هم منابع مالی دولتی و هم خصوصی به اقتصاد یک کشور کمک می کنند و به هم وابسته نیستند و هیچ یک بدون دیگری ممکن نیست.

تفاوت شرکت دولتی و خصوصی

هر چند ساختار شرکت های دولتی و سهامی خاص مشابهت زیادی به هم دارد اما نحوه ترکیب و انتخاب اعضای ارکان در این شرکت ها تابع مقررات متفاوتی است که باعث تمایز و تفاوت زیادی در ساختار این ارکان می شود. شرکت های دولتی اساسنامه ای باید تنظیم کنند و موضوع فعالیت خود را در آن تشریح نمایند از این رو تا جایی که در اساسنامه آنها قید نشده باشد این شرکت ها همانند شرکت های سهامی به عنوان شرکت تجاری شناخته می شوند. باید در نظر داشت که شرکت های دولتی باید با اجازه قانون دولتی شوند.

تفاوت بین نت بوک و لپ تاپ چیست ؟

هر گاه با اجازه قانون شرکتی تشکیل شود و یا به حکم قانون و یا دادگاه دارای صلاحیت ملی شرکتی مصادره و یا ملی شود مشروط به اینکه بالغ بر ۵۰ درصد از سهام یا سرمایه این شرکت متعلق به یکی از بخش ها و یا شرکت های دولتی دیگر باشد به عنوان شرکت دولتی شناخته می شود. این تعریف در ماده ۴ قانون محاسبات عمومی کشور به صراحت ذکر شده است. در این چارچوب، خصوصی سازی نشان دهنده سیاست­های متعددی است که به مقابله با نابسامانی های مالی – اقتصادی می‌پردازد. «باتلر» نیز در این رابطه اضافه می‌کند که خصوصی سازی می‌تواند مشکل کسری های بودجه را که به وسیله نظریه انتخاب عمومی‌توضیح داده می‌شود، درمان کند. از این دیدگاه، خصوصی کردن شرکت های دولتی و خدمات عمومی، حرکت به سمت منطق بازار بوده و اقتصاد مبتنی بر فعالیت­های کارآفرینی تشویق و توصیه می‌شود.

4- واگذاري مديريت بخشي از واحدهای دولتی به بخش غيردولتی، در چارچوب سياست‌های كلی برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ايران. تمام وجوه حاصل از فروش در مورد سهام متعلق به دولت (به نام وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتي) بايستي به حساب درآمد عمومي كشور واريز گردد. تشكيل شركت‌های دولتی صرفاً با تصويب مجلس شورای اسلامی مجاز ثبت تغییرات شرکت است و تبديل شركت‌هايی كه سهام شركت‌های دولتی در آنها كمتر از پنجاه درصد (50%) است به شركت دولتی ممنوع است. به منظور ضابطه مند كردن استخدام كاركنان دولت ، نخستین قانون استخدام كشوری در سال 1301 ه . شرکت و موسسه هر دو دارای شخصیت حقوقی هستند و نیاز به ثبت شدن دارند ، ولی در واقع تفاوت هایی باهم دارند اگرچه در ظاهر شبیه به نظر می رسند .

مقاله نشریه کارکردها، شباهت ها و تفاوت های ایزدبانوان ایران و بین النهرین

در انجام عملیات حسابداری دولتی از حساب سرمایه استفاده نمی شود . ب) منابع مالی سازمان های دولتی بر خلاف سازمان های خصوصی ، کمیاب نیست . گزینه (د) صحیح می باشد موسسه دولتی بر طبق قانون ایجاد و زیر نظر یکی از قوای سه گانه اداره می شود .

  • از آنجا كه تشكيل سازمانهاي اداري دولتي بستگي به ثبات و انسجام دولتها دارد .
  • در این نمودار فعالیت شرکت‌ها و ارتباط بین میزان حقوق پرداختی و نوع صنعت و فعالیت شرکت مورد بررسی قرار گرفته است.
  • مقاله کارآفرینی در سازمانهای دولتی و مقایسه آن با بخش خصوصی, در اولین کنفرانس ملی کارآفرینی، خلاقیت و سازمانهای آینده (01st National Conference of …
  • دولت مجاز است، سهام شركت‌های بيمه تجاری را پس از اصلاح ساختار, بر اساس برنامه زمانبندی مشخص، و طبق آيين‌نامه‌اي كه به تصويب هيئت وزيران مي‌رسد, در چارچوب بند سياست‌های برنامه چهارم توسعه – كه ابلاغ خواهد شد – به بخش خصوصی يا تعاونی واگذار نمايد.

شرکتی یک نهاد تجاری برای سود ، مسئولیت محدود یا نامحدود است که شخصیت حقوقی خاص خود را جدا از اعضای خود دارد. آسانترین و پر طرفدارترین شیوه برای آغاز کردن فعالیت صنفی و تجاری این است که از طریق داشتن شرکت خصوصی فعالیت کاری خود را انجام دهید. تصمیم گیری و مسئولیت درباره موضوعات شرکت خصوصی مربوط به خود شما میباشند و این شرکت می تواند مانند سایر شرکتها به پرسنل کاری خود حقوق پرداخت کند. معمولا در مواردی که فعالیت صنفی و تجاری را بصورت کار جانبی انجام میدهید، بهتر است که با شرکت خصوصی کار خود را آغاز کنید.

اندازه و دامنه شرکت های خصوصی متفاوت است و میلیون ها کسب و کار شخصی را در سراسر جهان در بر می گیرد. در عوض سهام این شرکت بصورت خصوصی عرضه ، معامله یا مبادله می شود. اصطلاح غیر دقیق تری که برای یک شرکت خصوصی به کار می رود شرکتی است که در معامله عمومی انجام نمی شود. شرکت های خصوصی می توانند سهام منتشر کنند و سهامدار داشته باشند ، اما سهام آنها در صرافی های عمومی ذکر نشده و از طریق عرضه اولیه منتشر نمی شود. اعضای شرکت تعاونی فقط با استفاده از مبلغهای سرمایه گذاری شده در شرکت به تعهدات خود در امور شرکت (از قبیل وامها و بدهی ها) عمل می کنند. هدف اصلی بخش دولتی ایجاد منافع اجتماعی است در حالی که بخش خصوصی سودآوری دارد.

در این خصوص در آیین نامه تشکیل مجامع عمومی و شوراهای عالی شرکت های دولتی در ماده هفت ذکر شده است که انتخاب اعضا هیئت مدیره و مدیر عامل باید بر اساس سوابق تجربی و تحصیلی و تخصص و عملکرد این افراد انجام شود. لذا افرادی که شرایط لازم را دارند باید تعیین و به همراه دعوت نامه تشکیل مجمع این مشخصات باید برای اعضا مجمع یا شورای عالی ارسال شود تا در زمان رای گیری و بر اساس مطالعات صورت گرفته هر یک از آنها برای این عنوان انتخاب شوند. – مقالات حسابداری و مقالات حسابرسی – تفاوت حسابداری شرکت‌های دولتی و غیردولتی – مقالات حسابداری و مقالات حسابرسی و مقالات کامپیوتر … درنظر داشته باشید در ثبت شرکت دانش بنیان شرکتهای دولتی- موسسات و نهادهای عمومی وغیردولتی و نیز شرکتها و موسساتی که بیش از ۵۰ % مالکیت آنها برای بخش … تفاوت حسابداری شرکت‌های دولتی و غیردولتی – مطالب مرتبط … ۲ روز پیش – این محصول، ۵۰۴- پروژه آماده بررسی و مطالعه تفاوت و تاریخچه شرکتهای دولتی و موسسات دولتی – ۹۳ صفحه فایل ورد word را از یاهو مارکت دانلود نمایید.

با توجه به مفاد مندرج در این بند از قانون هرگاه شرکتی با حداکثر سرمایه دولتی یعنی بیش از 50 درصد از سرمایه آن مربوط به دولت باشد شکل بگیرد به عنوان شرکت دولتی شناخته می شود. بنابراین ممکن است برخی از شرکت ها تماما دولتی بوده و یا با بخش خصوصی برخی از سرمایه های خود را به اشتراک گذاشته باشند و یا به زبان ساده تر بخش خصوصی نیز در شرکت های دولتی دارای سهام یا سرمایه باشد اما به دلیل اینکه بیشتر سرمایه شرکت متعلق به دولت است از این رو شرکت دولتی شناخته می شود. تعریف موسسه دولتی – 19b.ir تعاریف و ضوابط تشكیلاتی موسسات دولتی … … تفاوت شرکتهای دولتی و موسسات دولتی – لونا پروژه سازمان – ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد …

یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین مباحث در انواع حسابداری، زمان شناسایی و ثبت صورت دریافت و پرداخت است. بر همین اساس، مبنای سیستم‌های حسابداری می‌تواند متفاوت باشد. در حسابداری بازرگانی براساس اصل تطابق هزینه‌ها و درآمدهای هر دوره، سیستم حسابداری تنها بر مبنای تعهدی کامل طراحی می‌شود. ثبت برند در میان انواع مختلف حسابداری، گاهی می‌بینیم که دو نوع بازرگانی و دولتی را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. شاید در عمل بتوان شباهت‌هایی میان حسابداری بازرگانی و دولتی مشاهده کرد؛ اما این دو کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. سازمان‌ها بر اساس مالکیت آن‌ها می‌توانند عمومی و خصوصی باشند.

5- این موسسات تابع نظام های اداری و مالی ویژه بوده از طرف مقامات پارلمانی(مجلس) و دولتی اداره می شود و کلیه ی اعمال مالی آنها تحت نظارت دیوان محاسبات عمومی است. اعتباری که نزد بانک مرکزیست و در حساب درآمد عمومی می باشدکه به واسطه قانون امکان استفاده از مقدار معینی از آن در سال مالی برای رفع نیاز های خزانه وزارت اقتصادی وجود دارد. برای نمونه شرکت های دولتی، می توان از “شرکت های کشت و صنعت”،”بیمه مرکزی ایران” و شرکت های مختلف بیمه نام برد.

همچنین در اسناد بین المللی نیز با عنایت به ماده seventy one منشور سازمان ملل که بحث مشاوره سازمانها با شورای اقتصادی و اجتماعی است و همچنین پیش نویس اتحادیه انجمن های بین المللی که حق شکایت در دادگستری بین المللی را قائل شده می توان قائل به شخصیت حقوقی بین المللی شد. در قوانین ایران هنوز هیچ تعریفی از نهادهای شبه دولتی ارایه نشده‌است. در قانون محاسبات عمومی، وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی تعریف شده‌اند و نهادهای عمومی غیردولتی هم دارای تعریف هستند. اما برخی از نهادها وجود دارند که جزو هیچ‌کدام از این گروه‌ها نبوده و در فهرست‌های تعیین شده هم حضور ندارند.

1- پرداخت ديون شركت مادر تخصصي به دولت (وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و خزانه‌داری كل كشور). دولت مكلف است حداكثر ظرف مدت دو سال پس از شروع اجرای برنامه چهارم توسعه، بنا به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه‌ريزی كشور، شركت‌هايی كه ماهيت حاكميتی دارند، به شكل سازمانی مناسب تغيير وضعيت داده و به دستگاه اجرايي مرتبط منتقل نمايد. شركت‌هايی كه سهم دولت و شركت‌های دولتی در آنها كمتر از پنجاه درصد (50%) است، غيردولتی بوده و مشمول قوانين و مقررات حاكم بر شركت‌های دولتی نمی‌باشند. مشاركت و سرمايه‌گذاري شركت‌های دولتي به استثنای بانك‌ها، مؤسسات اعتباري و شركت‌های بيمه در ساير شركت‌های موضوع اين ماده مستلزم كسب مجوز از هيئت وزيران است. پیدا می کنند و دارای مجمع عمومی و عادی و اظهارنامه نیز هستند .