چگونه یک برند علامت تجاری یا لوگو ثبت کنیم؟

چگونه یک برند علامت تجاری یا لوگو ثبت کنیم؟

با توجه به بررسی های انجام شده بر روی پرونده بین ۲ الی ۳ روز کاری ثبت نام میشود. در دنیای تجارت امروز داشتن یک برند ماندگار برای رقابت در تجارت بسیار امر مهمی است.به همین جهت افراد و شرکتها سعی میکنند نشان تجاری را که برای خود انتخاب نموده اند به بهترین نحو به ثمر برسانند تا بتوانند در راستای توسعه و پیروزی خود استفاده کنند. در صورتی که پرونده قرار است توسط خود متقاضی یا یکی از مدیران پیگیری شود گزینه “یکی از مدیران”را انتخاب میکنیدو در صورتی که وکیل قصد پیگیری دارد گزینه “وکیل دادگستری” را انتخاب میکنید. امروزه برای داشتن برند شخصی و مختص به خود تنها نیاز است که با کارشناسان مجرب در این زمینه همکاری داشته باشید زیرا یک برند شخصی نشان دهنده هویت و ویژگی های محصول و خدمات شما خواهد بود . به موجب همین امر به ثبت رسانیدن علامت های تجاری دیگر همانند علامت های تجاری دیگر مانند علائم صوتی، بوها و یا طعم های گوناگون و هر گونه علامت های غیر قابل رویت پذیرفته نمی شود. برای مثال به برند مطرح در دنیای نایکی اشاره می کنیم که یک برند جهانی با محصولات پرفروش است که در سراسر دنیا آن ها را با نماد تیک و نایک می شناسند.

ثبت برند در همه حرفه ها اعم از مشاغل بازرگانی، تولیدی، فروشگاهی و خدمات قابل انجام می باشد ثبت برند بر اعتبار کالای عرضه شده افزوده و انحصار و حمایت دولت را در حمایت از مالک برند به همراه دارد. برند یا علامت تجاری می تواند آمیزه ای از واژه ها ، حرف یا حروف، ارقام، ترسیم، طرح ، رنگ و در برخی کشورها علائم سه بعدی (فرم کالا)، موزیک و اصوات یا نشان‌های بویایی را شامل شود. مرجع ثبت پس از انتشار آگهي اظهارنامه ثبت بين‌المللي در روزنامه رسمي و انقضاي مهلت 30 روز، در صورت نبودن معترض مكلف به پذيرش علامت است و در اين صورت شماره و تاريخ ثبت اظهارنامه در دفتر بين‌المللي، در حكم شماره و تاريخ ثبت علامت در ايران خواهد بود. مرجع ثبت مكلف است مشخصات اظهارنامه ثبت بین‌المللی را با مشخصات علامت يا اظهارنامه ثبت شده در ایران مطابقت نمايد. تبصره – اظهارنامه ثبت بین المللی توسط مرجع ثبت و متقاضي امضاء مي‌شود.

درصورت ثبت برند بله، البته برای محصولات غذایی نیاز به تاییدیه سازمان غذا و دارو و دریافت سیب سلامت نیز دارید. اصطلاحات عمومی توسط قانون علامت تجاری محافظت نمی‌شوند، زیرا آنها به راحتی برای شناسایی یک محصول خاص، مفید هستند. زمانی که یک آرم یا نماد ثبت برند می شود از طریق مراجع قانونی می توان آن را محافظت کرد و مبلغی را برای انحصار آن پرداخت. در واقع شرکت ها برای این که فعالیت خود را متمایز از سایرین نشان دهند یک برند ثبت شرکت و یا علامت برای خود انتخاب می کنند تا به آن نام و نشان شناخته شوند و تصمیم به ثبت برند می گیرند. لازم به ذکر است که جهت دریافت گواهی نهایی ثبت برند ( گواهی 10 ساله ثبت نشان تجاری ) می بایست چند روز دیگر به این زمان اضافه نمود هرچند جزو فرآیند احتمالی ثبت برند محسوب نمی گردد. این هزینه ها شامل وکالتنامه وکیل، حق التمیر دادگستری و حق الزحمه موسسه می باشد که با توجه به تخصص و تعهد و سیاست هر موسسه متفاوت می باشد.

مستند موازين كيفي استفاده كنندگان

از دیدگاه وسیع تر ،علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آن ها در سطح جهانی سرمایه گذاری کرده و این ابتکار را ترویج می دهد. تبصره ـ چنانچه در فاصله امتياز فني مشاور اول و كمتر از ده درصد امتياز وي، مشاوران ديگري قرار گيرند، كارفرما با توجه به كمترين قيمت مشاوران مذكور، برنده را انتخاب مي‌كند. اين مدت فقط براي يك بار تا سقف مدت اعتبار پيشنهادها قابل تمديد است و در اين صورت پاكتهاي قيمت در يك لفاف لاك و مهر شده توسط كارفرما صيانت مي‌شود.

بله، برای ثبت برند حتما باید جواز فعالیت ، پروانه کار و یا مدرکی مبنی بر فعالیت ارایه کنید. تمام مراحل لازم برای ثبت اولیه برند باید انجام شود و همان هزینه را هم در بر دارد. اگر یک برند به طور هم زمان دو متقاضی برای ثبت داشته باشد، متقاضی که زودتر برای ثبت اقدام کرده باشد اجازه ثبت کردن آن نام برند را دارد. برند های قابل ثبت باید حداقل هایی را داشته باشند و از مواردی پرهیز نموده باشند. مثلا برند باید کاملا قابلیت ایجاد تمایز را داشته باشد، دارای اصالت باشد، بدون استفاده از حروف لاتین، حروف و کلمات تعریفی، کلمات و نشان های خارج عرف و مغایر فرهنگ ایرانی اسلامی باشد.

پس از طی مراحل فوق کارشناس حقوقی بررسی می‌نماید، اگر ایراد داشت برگشت می‌زند و در سامانه قید می‌کند و رفع اصلاحیه می‌نماید و اگر تایید شد هم از طریق سامانه به متقاضی ثبت شرکت پیامک ارسال می شود و هم شخص متقاضی می‌تواند به سایت مراجعه کرده و نتیجه را مشاهده کند. ثبت کلیه موضوعات مالکیت صنعتی اعم از اختراع،‌ علامت،‌ علامت جمعی و طرح صنعتی نیز بر عهده اداره مالکیت صنعتی سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور است. انتساب واژه صنعتی به این دلیل است که به طور معمول اختراع جنبه صنعتی دارد و علامت های تجاری نیز روی کالاهای صنعتی نصب می شوند و معرف محصولات ناشی از تولیدات صنعتی می باشند.

روند ثبت شرکت

اداره ثبت برای ثبت علامات (ثبت برند) و هر طبقه محصول طبق تعرفه مقرر حق الثبت دریافت می دارد و علاوه برآن برای هر نمونه اظهار نامه و آگهی هایی که باید منتشر شود مبالغی به عنوان هزینه قبلا از متقاضی ثبت اخذ می گردد. علایمی (ثبت برند)هستند که می تواند آنها را نوشت مانند نام اشخاص حقیقی یا حقوقی به شرط آنکه وجه امتیازی با سایر اسامی داشته باشد . بعضی از محاکم اسم اشخاص را به صورت عادی قابل استفاده برای علامت نمی دانستند و عقیده داشتند که باید شکل مخصوصی داشته باشد ولی امروزه این رویه متروک شده و استعمال نام اشخاص به صورت علامت رواج کامل پیدا نموده است . مانند فرد ، ژیلت ، آزمایش ، پیرایش و غیره.استعمال نام اشخاص اگر متعلق به سازنده جنس نباشد بدون اجازه ی صاحب آن قابل استفاده بعنوان علامت نیست.

  • یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می‌شود، برای پرداخت هزینه تمدید، با پرداخت جریمه تأخیر، درنظر گرفته می‌شود.
  • طبقه ۲ – رنگ، روغن؛ جلا؛ لاک؛ موادضدرنگ زدگی و جلوگیری کننده از فاسد شدن چوب؛ مواد رنگی؛ مواد تثبیت رنگ، رزین یا صمغ‌های خام طبیعی؛ فلزات به صورت پودر یا ورق برای نقاشان ساختمان، چاپگرها و هنرمندان.
  • استفاده از ترجمه فارسی کلمه به کلمه اسم شرکت­های خارجی برای شعبه آن­ها در ایران امکانپذیر است.
  • ث ـ اگر اثبات شود که مشاور در فرآيند ارزيابي و انتخاب, از مدارک جعلي يا اطلاعات خلاف واقع, تهديد, تطميع, رشوه و نظاير آن براي قبول پيشنهادهاي خود استفاده کرده است, به تشخيص هيئت رسيدگي به شکايتها به مدت حداقل دو سال از ارجاع کارهاي موضوع اين آيين‌نامه محروم مي‌شود.
  • تکراری نباشد و تا حد ممکن شبیه به ترکیبات موجود در اسامی سایر شرکت­ها نباشد.

اعتبار اسم تجارتی ممکن است برای بعضی شهرها یا برای تمام نقاط ایران باشد، زیرا شهرت تجارت خانه ها بسته به اهمیت آنها فرق می کند؛ حتی قانون الحاق به قرارداد اتحادیه پاریس برای مالکیت صنعتی حمایت اسم تجارتی را در سایر کشورها نیز پیش بینی نموده است. شایان ذکر است، قانون گذار تعریف خود از نام تجاری را به نحوی انشاء کرده است که نام هر شخص حقیقی تاجر ممکن است نام تجاری محسوب می گردد (تعريف مانع نیست) لیکن بدیهی است فقط نام کسانی که به اقتضای نوع شغل خویش (مانند وکلا و اطبا) و یا به اعتبار کسب و کارشان، ارتباط تنگاتنگی بین نام و کارشان وجود دارد، نام تجاری محسوب می گردد. در واقع نام تجاری باید معرف هویت صنفی اشخاص اعم از تاجر و غير تاجر باشد. اما تعاریف و اصطلاحات قانونی با تعاریف و اصطلاحاتی که در تجارت و بازاریابی به کار می رود یکی نیست چرا که اکثر تجار و بازاریابان به کلماتی که برای تمایز کالاها یا خدمات به کار می روند «نام تجاری» می گویند نه «علامت تجاری» همچنین به تصاویری که علامت تجاری اند بیشتر آرم، لگو، مارک و …..

ثبت برند در میانه

مستندات حسابرسی نیز در این استاندارد بدین شکل تعریف شده است؛ “سوابق مربوط به روش‌های رسیدگی اجرا شده (شامل برنامه‌ریزی حسابرسی، روش‌های تحلیلی، تائیدیه‌های مدیریت و…)، شواهد حسابرسی کسب شده و نتایجی که حسابرس به آن رسیده است”. استاندارد بین‌المللی حسابرسی ، اهمیت ثبت برند مستندسازی را ایجاد سابقه کافی و مناسب پشتوانه گزارش حسابرس و همچنین اثبات اینکه حسابرسی مطابق با استانداردها و الزامات قانونی و نظارتی، برنامه‌ریزی و اجرا شده است، مطرح می‌کند. مستندات حسابرسی تهیه شده در زمان اجرای کار، دقیق‌تر از مستندات تهیه شده پس از آن است.

نحوه انتخاب نام برای شرکت

درمورد ساير كارهاي حسابرسي كه بررسي كنترل كيفيت انجام‌ مي‌شود، مدير مسئول كار الزامات مقرر در بندهاي ”الف“ و ”پ“ را رعايت مي‌كند. ب ـ موضوعات عمده مشخص‌شده درجريان كار حسابرسي، شامل موارد شناسايي‌شده درجريان بررسي كنترل كيفيت كار حسابرسي را با بررسي‌كننده كنترل كيفيت، مورد‌بحث قراردهد. درصورت لزوم، مدير مسئول كار به اعضاي گروه حسابرسي اطلاع مي‌دهد كه آنها مي‌توانند موضوعات مورد اختلاف نظر را به گونه‌اي مناسب و بدون ‌نگراني از پيآمد آن به ‌اطلاع مدير مسئول كار يا ساير افراد درون مؤسسه برسانند. مشورت اثربخش با ساير كارشناسان مستلزم اين است كه همه حقايق مربوط، به آنها اطلاع ‌داده‌ شود تا بتوانند در باره موضوعات فني، اخلاقي يا غيره، آگاهانه اظهار نظر كنند.

الف ـ مسئوليت انجام مشورت مناسب توسط گروه حسابرسي درباره موضوعات پيچيده و بحث انگيز را به عهده داشته باشد. در مواردي كه بيش از يك مدير، مسئوليت يك كار حسابرسی را به عهده دارند، روشن بودن مسئوليت های هر مدير و درك آن توسط هر يك از اعضای گروه حسابرسي، حائز اهميت است. مدير مسئول كار، پيش از صدور گزارش حسابرس، از طريق بررسي مستندات حسابرسي و گفتگو با گروه حسابرسي بايد تغییرات شرکت متقاعد شود كه شواهد حسابرسي كافي و مناسب براي پشتيباني از نتايج به دست ‌آمده و صدور گزارش حسابرس، كسب شده است. توجه به مسائل عمده پديد آمده در جريان كار حسابرسي، ارزيابي اهميت آنها و تعديل رويكرد برنامه ‌ريزي شده به گونه‌اي مناسب. مسئوليتهاي گروه حسابرسي شامل حفظ بيطرفي، سطح مناسبي از ترديد حرفه‌اي و اجراي كار واگذار شده به آنان طبق اصل مراقبت حرفه‌اي است.