قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

به‌عنوان مثال، به‌طور پیوسته سیستم‌هایمان را برای شناسایی مشکلات پایش می‌کنیم. اگر مشکلی را در ویژگی خاصی شناسایی کنیم، با مرور اطلاعات جمع‌آوری‌شده درباره فعالیت قبل از بروز مشکل، می‌توانیم مشکلات را سریع‌تر برطرف کنیم. مثلاً اگر شما ویدیوهای مربوط به آشپزی را در YouTube تماشا می‌کنید، ممکن است درحین مرور وب، آگهی‌های بیشتری را ببینید که مربوط به آشپزی هستند. همچنین ممکن است ما از نشانی IP شما برای تعیین مکان تقریبی‌تان استفاده کنیم تا اگر «پیتزا» را جستجو کردید، آگهی‌هایی برای سرویس تحویل پیتزا نزدیک مکان شما را به شما نشان دهیم. درباره آگهی‌های Google و اینکه چرا ممکن است آگهی‌های خاصی را مشاهده کنید بیشتر بدانید.

حداقل دو نفر کارمند پاره وقت داشته باشد که یک نفر آنها متخصص در حوزه کالا و خدمات دانش بنیان باشد. حداقل سه سال سابقه‌ی فعالیت کاری یا علمی در حوزه‌ی فعالیت ثبت شرکت شرکت و یا سابقه‌ی مدیریتی داشته باشند. دقت شود چنانچه فروشنده نیز خود مالک رسمی نبوده، باید اصول همه معاملات ماقبل خود تا مالک رسمی را ارایه نماید.

سندی است که به وسیله وزارتخانه ها یا موسسات دولتی برای پرداخت ازمحل اعتبارات مربوطه به عهده ذیحساب دروجه ذینفع صادرمی گردد. عبارت است ازتعیین وانتخاب کالا وخدمات وسایر پرداخت هایی که تحصیل یا انجام آن برای اجرای برنامه و نیل به اهداف دستگاه های اجرایی ضرو ری است . کسری بودجه ای است که دراثر ضعف یافقدان سازمان اداری مناسب برای وصول درآمدها بوجود می آید. درچنین سازمان هایی مخارج اداری بالاست وبازده کاری کارمندان بشدت پایین است .

به هنگام استعلام شماره ثبت یک شرکت ، می توان نوع شرکت و محل فعالیت آن و قانونی بودن یک شرکت را بررسی نمود . تخصیص داده می شود که این شماره ثبت دارای اهمیت بسیاری است ، با این شماره ثبت ، شرکت شناخته می شود و چون ممکن در نقطه ی دیگر از کشور نمونه ای مانند این شماره ثبت وجود داشته باشد ، سازمان املاک و اسناد کشور ، شناسه ملی به افراد حقوقی تخصیص می دهند . شرکت‌های دانش بنیان می توانند از معافیت های ویژه مالیاتی برخوردار می شوند، برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید ثبت برند بهصفحهمراجعه نمایید. شرکت متقاضی باید علاوه بر دارا بودن شاخص‌های عمومی، واجد کلیه شرایط اختصاصی در یکی از سه دسته‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی، نوپا و صنعتی تقسیم‌بندی می‌شوند که هر دسته متناسب با شرایط خود از حمایت‌های متفاوتی برخوردار خواهند بود. شاخص‌های تشخیص شرکت‌های دانش‌بنیان به دو دسته شاخص‌های عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شوند. شرکت‌های متقاضی باید علاوه بر شاخص‌های عمومی، شرایط مشخص‌شده در یکی از سه دسته شاخص‌های اختصاصی را نیز احراز نمایند.

مداخله وکیل دادگستری به عنوان نماینده حقوقی:

ماده 14 – امور زیربنایی با مدیریت‌، حمایت و نظارت دستگاههای اجرائی توسط بخش غیردولتی، (تعاونی و خصوصی و نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی) انجام خواهد شد و در موارد استثنائی با تصویب هیأت وزیران توسط بخش دولتی انجام خواهد شد. تبصره 1- تشکیل شرکتهای دولتی تحت هریک از عناوین فوق‌الذکر صرفاً با تصویب مجلس شورای اسلامی مجاز است، همچنین تبدیل شرکتهایی که سهام شرکتهای دولتی در آن‌ها کمتر از پنجاه درصد ( 50%) است با افزایش سرمایه به شرکت دولتی ممنوع است . تبصره – ایجاد هر گونه دستگاهای اجرائی جدید براساس پیشنهاد دستگاههای ذی ربط موکول به تائید شورای عالی اداری و تصویب هیات وزیران و با تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

  • فوق‌العاده‌های مذکور در بندهای ، و ماده فوق‌العاده مستمر تلقی می‌گردند.
  • اعضاء مذکور در بندهای،و بنا به پیشنهاد رئیس سازمان و تأیید رئیس جمهور انتخاب می گردند.
  • براساس بخشنامه استخدام مربوطه، مشاغل این گروه شامل خیاط، رخت­شوی، آشپز، تأسیسات و …
  • شرکتی است که تحت نام مخصوصی بین یک عده شرکای سهامی و 1 یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می شود.

همچنین از اطلاعات شما برای اطمینان از کارکرد سرویس‌ها براساس اهداف درنظرگرفته شده استفاده می‌کنیم، مثل ردیابی وقفه در سرویس یا عیب‌یابی مشکلاتی که به ما گزارش می‌کنید. و از اطلاعات شما برای بهبود عملکردهای سرویس‌هایمان استفاده می‌کنیم، به‌عنوان مثال، پیدا کردن عبارات جستجویی که اغلب اشتباه تایپ می‌شوند به ما کمک می‌کند تا ویژگی‌های غلط‌گیر املا را که در همه سرویس‌هایمان استفاده می‌شود، بهبود ببخشیم. ما از فناوری‌های مختلفی برای جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات استفاده می‌کنیم، ازجمله کوکی‌، برچسب پیکسل، ذخیره‌سازی محلی، مانند حافظه وب مرورگر یا حافظه‌ پنهان داده‌های برنامه، داشبورد و گزارش‌ سرور. شما می‌توانید برای پیدا کردن و مدیریت اطلاعات فعالیتی که در حسابتان ذخیره شده است، به حساب Google خود بروید.

مدیریت، مرور و به‌روزرسانی اطلاعات شما

رئیس‌جمهور مسئوولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیماً بر عهده دارد و می‌تواند اداره آنها را به عهده دیگری بگذارد. رئیس‌جمهور موظف است مصوبات مجلس یا نتیجه همه‌پرسی را پس از طی مراحل قانونی و ابلاغ به وی امضاء کند و برای اجرا در اختیار مسئولان بگذارد. هر گاه در فاصله ده روز پیش از رأی‌گیری یکی از نامزدهایی که صلاحیت او طبق این قانون احراز شده فوت کند، انتخابات به مدت دو هفته به تأخیر می‌افتد. اگر در فاصله دور نخست و دور دوم نیز یکی از دو نفر حائز اکثریت دور نخست فوت کند، انتخابات برای دو هفته تمدید می‌شود.

الف – حداکثر شش ماه پس از تصویب این قانون آن دسته از وظایفی که قابل واگذاری به بخش غیر دولتی است را احصاء و با رعایت راهکارهای مطروحه در این فصل نسبت به واگذاری آنها اقدام نمایند. به نحوی که طی هر برنامه بیست درصد از میزان تصدیهای دولت در امور قابل واگذاری کاهش یابد. ل- بخشی از امور مندرج در مواد 9، 10 و 11 ثبت تغییرات این قانون نظیر موارد مذکور در اصول بیست و نهم و سی ام قانون اساسی که انجام آن توسط بخش خصوصی و تعاونی و نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی با تأیید هیأت وزیران امکانپذیر نمی باشد.

تشخیص خصوصی یا دولتی بودن شرکت

مأمور ابلاغ ظرف دو روز از تاریخ وصول برگه ها آن را به شخص مخاطب ابلاغ نموده ودر برگ دیگر رسید می گیرد ونیز درخصوص ابلاغ اوراق قضایی به افراد ذی سمت مانند اوراق متعلق به صغیر ومجنون و… 3- گواهی نامه وزارت امور خارجه مبنی بر صحت امتیازنامه در مورد شرکت هایی که شرایط عملیات آنها در کشور اصلی به موجب امتیاز نامه مقرر گردیده است. در امور مربوط به پدر و مادر و فرزندان، قوانین کشوری که پدر تابع آن است به اجرا در می آید مگر اینکه نسبت طفل فقط به مادر مسلم و یقینی باشد و پدر او معلوم نباشد که در این صورت روابط بین طفل و مادر، تابع قانون دولت متبوع مادر است. در امور مربوط به ازدواج و طلاق، اگر زن و شوهر تبعه یک دولت خارجی باشند، مشکلی پیش نمی آید و قانون کشور متبوع بر روابط آنها حکومت می کند. اما اگر زن و شوهر تبعه دو کشور مختلف باشند، روابط شخصی و مالی بین آنان تابع قوانین کشوری است که شوهر تبعه آن محسوب می شود. برای مثال اگر بخواهیم روابط شخصی یک شوهر پاکستانی و یک زن فرانسوی را در ایران از حیث خرج و نفقه یا سکونت حل و فصل کنیم، قانون کشور پاکستان بر روابط این دو حاکم خواهد بود.

تعیین سیاستهای دفاعی – امنیتی کشور در محدوده سیاستهای کلی تعیین شده از طرف مقام رهبری. احکام دادگاه‌ها باید مستدل و مستند به مواد قانون و اصولی باشد که بر اساس آن حکم صادر شده‌است. محاکمات، علنی انجام می‌شود و حضور افراد بلامانع است مگر آن که به تشخیص دادگاه، علنی بودن آن منافی عفت عمومی یانظم عمومی باشد یا در دعاوی خصوصی طرفین دعوا تقاضا کنند که محاکمه علنی نباشد. استقرار هر گونه پایگاه نظامی خارجی در کشور هر چند به عنوان استفاده‌های صلح‌آمیز باشد ممنوع است. نخست‌وزیر می‌تواند در موارد ضرورت به‌طور موقت تصدی برخی از وزارتخانه‌ها را بپذیرد. رئیس‌جمهور استوارنامه سفیران را امضاء می‌کند و استوارنامه سفیران کشورهای دیگر را می‌پذیرد.

مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد مگر در مورد تصویب اعتبارنامه نمایندگان و انتخاب شش نفر حقوقدان اعضای شورای نگهبان. در حالت جنگ و شرایط اضطراری نظیر آن، دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی موقتاً محدودیتهای ضروری را برقرار نماید، ولی مدت آن به هر حال نمی‌تواند بیش از سی روز باشد و در صورتی که ضرورت همچنان باقی باشد دولت موظف است مجدداً از مجلس کسب مجوز کند. عده نمایندگان مجلس شورای اسلامی دویست و هفتاد نفر است و از تاریخ همه‌پرسی سال یکهزار و سیصد و شصت و هشت هجری شمسی پس از هر ده سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر بیست نفر نماینده می‌تواند اضافه شود. زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعاً یک نمایند و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده انتخاب می‌کنند. سازمان و اداره امور آن در تهران و مراکز استانها به موجب قانون تعیین خواهد شد.

شرکت های سهامی خاص نمی توانند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانک ها عرضه کنند. در شرکت های سهامی عام،نقل و انتقال سهام نمی تواند مشروط به موافقت مدیران شرکت یا مجامع عمومی صاحبان سهم بشود. بودجه ای که برای شرکت های خصوصی در نظر گرفته می شود از اموال عمومی و مالیات های که پرداخت می شود تامین می گردد. برای نمونه شرکت های دولتی، می توان از “شرکت های کشت و صنعت”، “بیمه مرکزی ایران” و شرکت های مختلف بیمه نام برد. موارد فوق الذکر در کنار مولفه‌های کنترلی دیگری که در گزارش‌های آینده به آن اشاره خواهد شد، می‌تواند الگوی مناسبی جهت شناسایی و نظارت بر عملکرد شرکت‌های دولتی به منظور سیاست‌گذاری اقتصادی ارائه دهد.

تبصره 1- در محاسبه امتیاز حقوق مبنای دارندگان مشاغل قضائی با کمتر از مدرک لیسانس و معادل آن‌ (موضوع ماده واحده قانون تعیین وضعیت قضائی کسانی که سه سال در دادسراهای انقلاب اسلامی اشتغال به کار قضائی داشته‌اند) پنج درصد (5%) از امتیاز گروه شغلی آنان کسر خواهد شد. ماده 102- کارمندان می‌توانند در صورت تمایل به جای سازمان تأمین اجتماعی یا سازمان بازنشستگی کشوری مشمول مقررات یکی دیگر از صندوقهای بیمه‌ای قرار گیرند. در این صورت سهم کارفرمایی دولت برای خدمات تأمین اجتماعی حداکثر به میزان سهم کارفرمایی مقررات قانون تأمین اجتماعی می‌باشد و مابه‌التفاوت توسط کارمندان پرداخت می‌گردد. این قبیل کارمندان از لحاظ بازنشستگی، وظیفه، از کار افتادگی و نظایر آن مشمول مقررات صندوقی که انتخاب کرده‌اند می‌باشند تغییر صندوق در طول مدت قرارداد فقط یک‌بار امکانپذیر می‌باشد.