۱۶ نکته مهم که در هنگام انتخاب اسم برند باید به آن توجه کرد

۱۶ نکته مهم که در هنگام انتخاب اسم برند باید به آن توجه کرد

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که انتخاب نام برند یک فرایند مکانیکی نیست. از این نوع برندها بسیار در بازار دیده می‌شود مثل Propecia, Keurig, Cruze . برندهایی که تلفظشان برای اکثر مردم سخت است و در حدود 15 نوع متفاوت می‌توان آن‌ها را تلفظ نمود. این تفاوت تلفظ در جاهای دیگر خود را بسیار نشان می‌دهد. فرض که در دنیای وب به دنبال برند خود هستید و افراد متفاوت آن را با نحوه نوشتار متفاوت به فارسی و یا زبان‌های دیگر نوشته‌اند.

  • در پاسخ باید بگوییم که می توان این کار را انجام داد، اما ثبت نکردن برند عواقب بدی را برای شما به دنبال خواهد داشت.
  • شاید از معروف‌ترین نام برندهای مخفف در جهان بتوان به KFC که برند رستوران‌های زنجیره‌ای مرغ سوخاری و فست‌‌فود هست اشاره کرد.
  • در واقع آن‌ها دارند نانِ نام برند فوق‌العاده قدرتمندشان را می‌خورند.
  • در این مرحله سه صفحه فرود یکسان را طراحی می‌کنید و در هر صفحه فقط نام برند را تغییر می‌دهید.
  • این کار به منزله یک بمب خلاقیت برای شما عمل خواهد کرد.

نام‌ها می‌توانند احساس خوب یا بدی را به مردم القا کنند. نام‌ها حتی می‌توانند برند شما را حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای بازتاب دهند. اسم‌هایی مثل اپل تمایز و خاص بودن را بازتاب می‌دهند و اسم‌هایی مانند BlueHost کاملاً نشان می‌دهند که این کسب‌وکار به شکل تخصصی در زمینه ارائه خدمات هاستینگ فعالیت دارد.

اگر شما یک نام را انتخاب کردید و آماده هستید تا برروی آن نام حل و فصل کنید در این زمان بهتر است از یک ابزار آنلاین مانند NameCheap استفاده کنید تا ببینید دامنه در دسترس است یا خیر. جهت خرید و استفاده از همه خدمات وب رمز و ارسال تیکت پشتیبانی لازم است وارد شوید. نباید از اسامی کشورها و شهرها برا برند خود استفاده کنید.

سایر خدمات ثبتی

شاید داستان آب معدنی شرکت الموت که به معنی آشیانه عقاب و نام منطقه‌ای در قزوین می‌باشد را شنیده باشید. وقتی که به کشورهای عربی صادر شد فقط به خاطر معنای این نام تجاری در زبان عربی که به معنای مرگ بود با واکنش منفی مشتریان روبرو شد. نکته‌ای که در انتخاب اسم برند به زبان فارسی وجود دارد این می‌باشد که برخی از کلمات چند نگارش متفاوت دارند که امکان دارد همین مسئله موجب سردرگمی مشتریان شود. پس تلاش کنید نامی انتخاب کنید که فقط یک نوشتار ثابت داشته باشند. شاید هم کیفیت محصول و ارتباط اسمی شوکوپارس با شکلات خوشمزه‌ای که می‌خوردیم، باعث شده است که این اسم را همیشه به یاد داشته باشم.

همین‌طور در پروژه سی‌حامی، عدد ۳۰ برگرفته از کلمه سیمرغ اسطوره‌ای است و این عدد از ناکجاآباد سر بر نیاورده. مثال دیگر یک شرکت ساخت لوگو در ایران است با نام بعد چهارم ثبت شرکت در تهران که به خوبی از عدد در نامشان بهره گرفته‌اند. برای ساخت برخی نام‌‌های برند معروف جهان از ترکیب حرف و عدد استفاده شده است که به نام‌های آلفانامریک شناخته می‌شوند.

اسم برند ایرانی

اگر تا این‌جای کار مشکلات قانونی را حل کرده‌اید می‌توانید سرغ مرحله‌ی تست نام برند بروید. برای مثال شرکت‌های تولید کننده نوشابه انرژی‌زا همگی سعی می‌کنند از مفهوم قدرت‌مند ثبت برند بودن استفاده می‌کنند. برای مثال مانستر (هیولا)، ردبول (گاو قرمز)، راک‌استار (ستاره‌ی راک)، برن (سوختن) و بیگ بیر (خرس بزرگ) همگی در حال استفاده از مفهوم قدرت‌مند هستند.

برای مثال اگر اسم برندتان را اسم یک تیم فوتبال بگذارید ممکن است طرفداران تیم رقیب‌تان به‌خاطر تعصبی که روی تیم‌شان دارند از شما خرید نکنند. اما در مقابل کمپانی‌های طراحی در بیشتر موارد از مفهوم‌های ظرافت و خاص بودن استفاده می‌کنند. پس در ابتدای انتخاب نام مناسب شرکت یا برندتان مفهومی که در صنعت شما حائز اهمیت است را پیدا کنید و سپس سعی کنید مفهوم اسم‌ برندتان را حول آن پیدا کنید. کمک گرفتن از دیگران نیز می‌تواند در فرآیند انتخاب نام مناسب شرکت کمک کننده باشد. البته باید در نظر داشته باشید که اگر افراد زیادی را برای نام مناسب شرکت، مشارکت دهید ممکن است کمی گیج شوید.

چیزی بنظر شما میرسه ک بتونه در ایران و حتی جهانی گل کنه…. چرا که نه، اگر جا افتاده به همون اسم شعب دیگه رو هم افتتاح کنید. توی تمام ویدیوها و محصولات و اموزشهام اون کلمه آورده شده. ما نظر شما رو تایید می‌کنیم تا اگر کسی پیشنهادی داشت به شما کمک کنه. این مقاله به کوشش محمد حسین عراقی، سمیرا سرباز، حامد رضوی، سعید رهبری، صفیه منتظری، حسین بابائی، مینا شهانی و دیگر اعضای تیم نوین تولید شده است.

پاسخ به ۱۶ نکته مهم که در هنگام انتخاب اسم برند باید به آن توجه کرد

اول آنها می‌خواستند اسم ph را برای خود برگزیند؛ ولی چون این نام به عنوان یک کمیت شیمیایی معروف بود مجبور شدند ترکیب را برعکس کنند و اچ پی را به عنوان اسم برند خود انتخاب کنند. انتخاب اسم برند برای کسب و کار می‌تواند فرایندی خسته‌کننده و طولانی باشد. برخی از برندها برای یافتن یک اسم عالی در طول شش ماه بیش از دوهزار اسم گوناگون را بررسی می‌کنند. هرچند امروز سیستم‌های خیلی زیادی برای پیشنهاد دادن اسم برند به طور خودکار مانند Shopify’s Business Name Generator به وجود آمده‌اند.

مثلا شاید سازمان‌ها و شرکت‌های معروف بتوانند از چنین مخفف‌هایی استفاده کنند – مثل اتکا، ناجا یا BMW -؛ اما شما به عنوان یک برند تازه کار بهتر است این مورد را امتحان نکنید. سایت Anadea Business Name Generator یک سایت سازنده نام تجاری است. برای استفاده رایگان از این سایت فقط کافی است به قسمت Keyword وارد شوید تا ایجاد نام­های پیشنهادی برای شما شروع شود. برخی نام های تجاری هستند که مانند پوما کوتاه و ساده نبوده اما بسیار موفق هستند. البته می توان آن ها را به عنوان استثنا بیام کرد زیرا بیشتر برندهای موفق نام های کوتاه اما پر معنی دارند. مثلا اینکه یک فرد را امروز دیده ایم و 10 سال نیز او را ببینیم بشناسیم یا به نظرمان آشنا باشد همگی توسط سمت راست مغز اتفاق می افتد.

اسم برند باید منحصربه‌فرد، به یاد موندنی و متفاوت از اسم‌های دیگه باشه. فکر نکنین اگه اسمی مشابه یه اسم تجاری معروف انتخاب کنین می‌تونین خیلی زود به جایگاه خوبی تو بازار برسین. اتفاقاً برعکس هست، این کار باعث میشه شما یه برند فیک و کپی کار شناخته بشین. از طرفی برندهای مطرح معمولاً یه تیم حقوقی ثبت تغییرات شرکت هم دارن و می‌تونن از شما شکایت کنن و هر جور شده از هویت برند خودشون محافظت کنن. انتخاب اسم برند به‌درستی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد حرفه‌ای در حوزه کسب‌‌و‌کار است. مطمئنم شما دوست عزیزی که در حال مطالعه این مقاله درباره انتخاب اسم برند هستید تا حدود زیادی از اهمیت ارزش اسم برند آگاهید.