Content
انتخاب اسم برند زیبا و متفاوت از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا به محض انتخاب اسم، برند شما تا همیشه با آن اسم شناخته می شود. به دست آوردن و انتخاب اسم برند مناسب می تواند در بلند مدت به اصالت اسم تجاری شما اضافه کند. انتخاب اسم برند بهدرستی یکی از مهمترین دغدغههای افراد ثبت برند حرفهای در حوزه کسبوکار است. مطمئنم شما دوست عزیزی که در حال مطالعه این مقاله درباره انتخاب اسم برند هستید تا حدود زیادی از اهمیت ارزش اسم برند آگاهید. نام یک شرکت تجاری جزء سرمایه شرکت محسوب میشود و در مالکیت شرکت است در نتیجه ساخت اسم شرکت مناسب اهمیت ویژهای دارد.
به عنوان مثال «مَزمَز» و «چین چین» را در نظر بگیرید که از همین سبک هستند. اما هیچ فرمول اثبات شدهای برای انتخاب اسم برند و موفقیت آن وجود ندارد. سایت ساخت اسم شرکت Namelix تمرکز خود را برای ایجاد نام های جدید برای کسب و کار ها و مشاغل نوپا گذاشته است. اگر چه Namelix عمدتا برای تولید نام های تجاری استفاده می شود، اما انعطاف پذیر بوده و قابلیت استفاده برای تولید نام محصول، برنامه و.. تمامی فرایند هم این سایت به صورت خودکار بوده با وارد کردن کلمات توسط شما انجام می شود.
نشانه های جغرافیایی می توانند برای انواع زیادی از محصولات تولید شده در منطقه خاص به کار روند. مثلا اگر می خواهید برندی را در حوزه مواد غذایی ثبت کنید، میبایست جواز کسب یا جواز تاسیس کارخانه مواد غذایی داشته باشید. هزینه های ثبت برند به هزینه های متغییری وابسته است که می تواند قیمت ثبت را در بازه قیمتی پر نوسانی قرار داهد. علامت تجاری قابل نقل و انتقال است و باید مطابق مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات ایران به ثبت برسد.
در ایران انتخاب نام برند جز اولین گامهای اجباری برای ثبت شرکت است. ممکن است در روند ثبت شرکت اسمهای انتخابیتان چندین بار رد شوند زیرا انتخاب اسم شرکت در ایران قوانین خاص خود را دارد. پس در تمامی مراحل صبر و حوصلهی زیادی را بهخرج دهید. شما هیچ وقت نمیتوانید اسمی که قبلا انتخاب شده و به ثبت رسیده است را انتخاب کنید.
همانطور که در موارد فوق الذکر هم به آن اشاره نمودیم به هر علامتی اعم از اسم، رنگ، حرف، شکل، رقم، حرف که سبب متفاوت شدن کالا و خدمات تولید شده توسط یک شرکت و یا تولیدکننده دیگر می شود برند گفته می شود. منظور از نام شرکت ، نامی است که با آن بتوان یک محصول را معرفی کرد و شناخت . این نام باید تنها مختص به یک محصول یا خدمات باشد و توسط دیگر افراد ثبت نشده باشد.
دیدگاه دربارهٔ «0 تا 100 ساخت اسم شرکت + 60 نمونه ایده برای اسم شرکت
Shopify’s Business Name Generator یکی از این سایتهاست که برای انتخاب اسم مناسب برند به کمکتان میآید. سایت Oberlo و Biznamewiz نیز نمونههای دیگری برای انتخاب اسم مناسب برند به صورت آنلاین هستند. سوال مشترکی که بسیاری از مشتریان وب رمز در هنگام راهاندازی کسبوکار اینترنتی و همچنین در زمان ثبت دامنه میپرسند این است که چه نامی را برای برند و سایت خود برگزینند. در این مقاله ۱۶ نکته مهم برای انتخاب اسم برند را بررسی خواهیم کرد که با توجه به این موارد میتوانید یک نام تجاری ماندگار را انتخاب کنید. سلام دوست عزیز، چون این موضوع سوال شما، سوال خیلی از دوستان است پاسخی همراه با صراحت خدمت شما می دهیم که سایر دوستان نیز پاسخشان را گرفته باشند. بهتر است با موسسه تماس بگیرید و پرونده شما مشاهده شود تا مشاوره بهتری به شما داده شود.
و لازم است که تا حد امکان متفاوت از نام برند سایر رقبا در یک زمینه ی کاری باشد. به ویژه اگر یک شرکت تازه کار هستید به هیچ وجه نباید یک اسم نزدیک و مشابه به یک نام تجاری مشهور و بزرگ انتخاب کنید. زیرا این کار باعث می شود از همان ابتدا به دلیل کپی برداری حس عدم اعتماد را در مخاطبان خود ایجاد نمایید. در ضمن شرکت های بزرگ تیم حقوقی ویژه ی خود را دارند و در این امور به هیچ وجه کوتاه نمی آیند. در نتیجه با کپی برداری از نام برندهای مشهور فقط برای کسب و کار خود ایجاد دردسر می نمایید. این روزها هیچ شرکتی بدون داشتن یک سایت نمیتواند اعتماد عمومی را جلب کند.
یک نفر مسئول نوشتن ایدهها روی یک بورد یا کاغذ میشود و در آخر با حذف کردن موارد غیرمرتبط و ضعیف، میتوان به ایدههای خوبی رسید. مثلاً Pallete نام برند رنگ مو است و میتواند خیلی راحت رنگ و حس آن را در ذهن مشتری تداعی کند. یا هیمالیا که تداعیکنندۀ سرما ثبت شرکت و بوران است، نام خوبی برای برند یخچال فریزر است. از سایت واژهیاب برای یافتن معنی کلمات و پیدا کردن ایدههای جدید استفاده کنید. داشتم فکر میکردم که خیلیها مثل من این مشکل را دارند و همین سخت بودن یادآوری، یکی از ویژگیهای نام ضعیف برای برند است.
- آیا مشتریان شما قشر خاصی از جامعه هستند؟ با دقت به این موضوع فکر کنید.
- این نام از regin به معنی” نصیحت، تصمیم گیری” گرفته شده است.
- شاید لازم باشد ساعتهای متمادی بنشینید و اسمهای مختلف را تحلیل و بررسی کنید.
- برندسازی و ثبت برند یکی از بخشهای مهم کسب و کار شما است.
- میتوانید لیستی از ایدههای مختلفی که به ذهن شما خطور میکند، تهیه کنید.
- اتفاقاتی از این دست می تواند ضربه مهلکی به برندهای شناخته شده وارد آورد که بازسازی برند و یا شناساندن برند جدید ممکن است مستلزم صرف وقت و انرژی بسیار گردد.
بهترین راه برای اطمینان یافت از این موضوع، مراجعه به فرهنگهای معتبر فارسی مثل دهخدا، معین، سخن و عمید است. خیر، نه در سایت ما و نه در سایت مالکیت معنوی کشور استعلام قابلیت ثبت برند هیچ هزینه ای ندارد و کاملا رایگان می باشد. همانطور که می دانید برای ثبت ابتدا باید دید که این برندی که قصد ثبت آن را داریم آیا قبلا توسط فرد دیگری ثبت شده است یا خیر. اگر این برند قبلا ثبت تغییرات توسط فرد یا شرکت دیگری ثبت شده باشد شما دیگر نمی توانید آن را ثبت کنید و هزینه شما و وقت شما برای ثبت برند مورد نظر هدر خواهد رفت. داشتن تخصص در بخش جستجوی علامت تجاری الزامی ندارد اما ممکن است در ابتدای استعلام علامت تجاری شما تشابه هات تخصصی را نتوانید تشخیص دهید. به عنوان مثال حتی واج آرای کلمات یک برند مثل دیانا با آدانا ممکن است باعث رد درخواست ثبت شما شود.
اسامی پسران میتواند جزو اسامی خلاقانه برای برند باشد
البته دقت کنید که این سبک نامگذاری برای مواد غذایی، اسباببازی و برخی از برندهای فانتزی و غیر جدی خیلی بهتر جواب میدهد و شاید مناسب هر سبک کسب وکاری نباشد. همچنین بررسی اسم برندهای فعال و معروف در ایران نشان داده است که صدای «ز» در انتهای کلمات هم قدرت بسیاری دارد. بهروز، لندکروزر که در ایران میگوییم لندکروز، البرز، چیتوز، مزمز، بارز، لکسوس که در ایران میگوییم لکسوز، همگی نشان از این دارند که صدای «ز» در پایان اسامی برند در ایران پرطرفدار است. اگر شما نامی بسیار بامعنی، باسابقه و ریشهدار داشته باشید که همه کلیدهای دیگر انتخاب نام برند قدرتمند را داشته باشید اما از این نام صدای خوبی بیرون نیاید، کل پروژه شما با شکست مواجه میشود! به همین دلیل است که کلید خوشآوایی را کلید شماره صفر انتخاب نام برند نامگذاری کردهام که حتما باید کنار هر کلید دیگری این را هم به کار ببرید. اگرنه مثل بسیاری از دیگر کارآفرینان و صاحبان کسبوکار به انتخاب یک نام معمولی بسنده میکردید و به سراغ جستوجو و خواندن مطلب در این باره نمیرفتید.
بعضی اسامی خاص برای برند را میتوان از زبانهای خارجی گرفت. فکر خود را در مورد معنی بیشتر برندها مشغول نکنید، اما در بعضی موارد، آنها دارای یک backstory جالب هستند. به عنوان مثال، سامسونگ به معنی ۳ ستاره به زبان کرهای و لگو به معنی بازی خوب در زبان دانمارکی است. اسم تجاری همان اسمهای بازرگانی، اسامی شرکتها و … است که شرکت تحت آن عنوان فعالیت حقوقی و قانونی دارد و قانون هم از آن اسم ثبتشده در برابر استفاده دیگران حمایت میکند. در مقابل اسم برند ترکیبی از خواص و ویژگیهای ملموس و ناملموس است که به بازار معرفی میشود و نیازی به ثبت کردن آن نیست. وقتی یک شرکت تولید کننده مواد شیمیایی صنعتی برند خاصی را به نام خود به ثبت می رساند دیگر هیچ شرکتی فعال در زمینه موارد مذکور در طبقه اول مجاز به ثبت برند مشابه به آن نیست.
هرکدام از این اسمها هنگام استفاده در جمله شخصیت اسم بودنشون از دست میره. یک مثال خوب از خوش آهنگ بودن نام، جرینگ هست که خدمات مالی پرداخت ارائه میکنه. جرینگ هم واقعا یک صدا هست (صدای سکه) و هم به موضوع خدمات ربط داره. علاوه بر همه اینها به استعاره عامیانه جرینگی (پرداخت نقد درجا) هم ربط داره.
و در مرحلهی آخر هر کدام از اسمها که نرخ تبدیل بهتری داشتند، بهعنوان اسم شرکت خود انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که رفتار کاربران در انتخاب صفحه مناسب شما را شگفتزده میکند چراکه در بیشتر مواقع کاربران رفتاری مخالف رفتار مورد انتظار ما دارند. به این منظور میبایست به سایت ثبت علائم تجاری رجوع کنید و اسامی مشخص شدهتان را بررسی کنید. ممکن است در این مرحله کمی دچار ناامیدی شوید زیرا بسیاری از کلمات انتخاب شدهتان قبلا ثبت شده باشد. اما باید باصبر و حوصلهی کافی کلمات انتخاب شده را بررسی کنید و در نهایت یکی را انتخاب کنید.