چگونه برای برند خود اسم انتخاب کنیم؟

چگونه برای برند خود اسم انتخاب کنیم؟

اسامی برندهای توصیفی مواردی هستند که به خوبی خدمات یا محصول ارائه شده توسط شرکت را بیان می‌کنند. نام های توصیفی با وجود کاربردی بودن شان، مجال کوچکی برای خلاقیت از دید برند یا برداشت از دید مخاطبان فراهم می کنند. YouSendIt یا جنرال موتورز نمونه‌هایی از این نوع اسم‌ها هستند. اگر .com برای نام انتخابی شما در دسترس پیگیری ثبت تغییرات شرکت نیست ، جای نگرانی وجود ندارد زیرا شما همچنان می توانید از پسوند های دیگر برای انتخاب اسم برند خود استفاده کنید. یعنی هر کسی به‌راحتی بتواند اسم برند را بخواند، تلفظ کند، بنویسد و گوگل کند (حتی اگر می‌خواهید برای اسم شرکت خود از یک نام تجاری من‌درآوردی یا عجیب استفاده کنید باید این شرایط را در نظر بگیرید.

سادگی نام برند، حتما اثر خود را بر قابلیت به یادسپاری و کاربردی بودن آن، تحمیل خواهد نمود. بسیاری بر این عقیده‌اند که نمیتوانید ثبت برند تجاری اسمی با چنین مشخصات پیدا کنید. اما تجربه نشان داده که این کار تنها با صبر و حوصله و تفکر عمیق امکان‌پذیر خواهد بود.

چجوری اسم برند انتخاب کنیم

برای خودتان محدودیت ایجاد نکنید که برند دقیقا بیانگر کاری که شما می‌کنید، باشد. این کار باعث می‌شود در آینده نتوانید محصولات و خدمات خود را توسعه دهید. اولین گام در ثبت ثبت شرکت برند تجاری ، انتخاب طرح مناسب با رعایت قوانین و ضوابط مربوط به ثبت علامت تجاری می باشد . چنانچه دانستن این قوانین و نکات در انتخاب اسم برند به شما کمک شایانی می کند .

مهم‌ترین چالشی که با آن روبه‌رو بوده‌اید چیست؟ به نظرتان چه فاکتورهای دیگری در انتخاب نام برند اهمیت دارند؟ منتظر نظرات و پیشنهاداتتان هستیم. خب بعد از گذر از همه این مراحل رسیدیم به بحث مهم ثبت برند. شاید این مرحله کمی طول بکشد و شما را درگیر کاغذبازی‌های اداری کند.

گام سوم: با یک طوفان فکری، ایده پردازی کنید

مسلما نامگذاری یا تغییر نام برند به نام منطقه مربوطه محدودیت‌های ذاتی دارد. کافی است نام یک شهر یا یک شهرستان را در مقابل محصول یا خدمات خود قرار دهید. البته باید توجه کنید که این اسامی قبلا توسط افراد دیگر بکار نرفته باشد. به عنوان مثال ، اگر در حال فروش محصولات الکترونیکی و دیجیتال هستید ، ممکن است رقبایی داشته باشید که از کلماتی مانند “الکترونیک” ، “فناوری” در نام خود استفاده می کنند.

به طوری که با شنیدن اسم برندتان، هر کسی با هر سطح سواد و تحصیلی متوجه حوزه کسب و کار شما بشود. تحت همین انتخاب اسم برند مناسب، است که چنین معجزه ای رخ می دهد. هر چند اسامی مخفف برای انتخاب اسم برند برای کسب و کار در کل پیشنهاد نمی‌شود، ولی اگر دوست دارید می‌توانید از این اسامی هم استفاده کنید. اول آنها می‌خواستند اسم ph را برای خود برگزیند؛ ولی چون این نام به عنوان یک کمیت شیمیایی معروف بود مجبور شدند ترکیب را برعکس کنند و اچ پی را به عنوان اسم برند خود انتخاب کنند. پس برای شما یک راهنمای قدم به قدم انتخاب اسم برند برای کسب و کار آماده کرده‌ایم که می‌تواند برای پیدا کردن یک اسم شما را راهنمایی کند. اسم برند شما باید هم به صورت قانونی و هم دامنه‌های اینترنتی قابل ثبت باشد.

انتخاب اسم برند مختصر موجب می‌شود مشتریان آن را به راحتی یاد کنند و به ذهن بسپارند. این موضوع به نحو چشمگیری در اوج گرفتن کسب‌وکار شما موثر است. یکی از کلیدی ترین مباحث در کسب و کار ، تبلیغات و فروش انتخاب اسم برند تجاری می باشد که دارای شرایط و ضوابط مختص به خود است . حالا سعی کنید بر اساس این مجموعه از کلمات و توصیفات اسم مناسبی پیشنهاد دهید. البته برای طوفان فکری روش‌های دیگری هم وجود دارد، مثلاً شما می‌توانید انتخاب اسم برند را‌ از روی چند دسته‌بندی‌های انجام دهید.

  • صداهای خاص در ذهن و درون شما الهام بخش انتخاب اسم برند بر اساس احساسات مثبت هستند و منجر به تجربیاتی می‌شوند که احتمالاً دوست دارید.
  • نامی را برای برند محصولات چرمی خود انتخاب کنید که با کار شما هماهنگی داشته باشد، جذاب و زیبا هم باشد.
  • شاید لازم باشد صدها نام ایجاد کنید، شاید هزاران نام را قبل از اینکه نامی در دسترس باشد، پیدا کنید.

روش دیگر هم این است که برای اسامی مختلفی که انتخاب کرده‌اید بهترین لوگوی ممکن را طراحی کنید و با توجه به جذابیت لوگو و بازخورد مشتریان و مخاطبین، مناسب‌ترین نام را انتخاب کنید. البته این روش کمی هزینه‌بر است ولی دست شما را برای انتخاب بهترین مورد باز می‌گذارد. و این ضرب‌المثل معروف در مورد انتخاب اسم برند هم صدق می‌کند.

لیست نهایی اسامی پیشنهادی برای انتخاب اسم برند را روی افراد مختلف آزمایش کنید

برای مثال اسم بنیانگذاران یا اشخاص تاریخی و یا حتی تخیلی. همانگونه که قبلاً نیز گفتیم پیشنهاد می‌کنیم از اسم خودتان به عنوان برند استفاده نکنید شما می‌توانید به جای آن از اسم اشخاص تاریخی یا معروف استفاده کنید. برای ثبت دامنه نیز کافی است همین عبارت را در گوگل جستجو کنید تا شرکت‌های ارائه دهنده خدمات سرور را پیدا کنید و به صورت آنلاین دامنه مورد نظرتان را بررسی و خریداری کنید.

خصوصاً این که چشمه‌های آب معدنی این کوه بسیار معروف بوده و همین موضوع انتخاب اسم این برند را بسیار شایسته‌تر می‌نماید. سال‌های سال است که بسیاری از برندهای معتبر دنیا و ایران توانسته‌اند از قابلیت تصاویر برای ساخت اسم برند خود بهره ببرند. سپس در قدم دوم متدلوژی یا نحوه ساخت یک اسم برند قدرتمند را آموزش خواهیم داد. می‌دانم کاری سخت و در برخی از اوقات چه بسا ناممکن است، خصوصا زمانی که قصد داشته باشید این نام‌های انتخابی را به صورت رسمی ثبت نمایید که در آن زمان کارتان با کرام‌الکاتبین است.

برندهای دامداران، بوتان، ماهان، هاکوپیان، کاچیران، پلان، قالی سلیمان، پارسیان، گلستان از این دسته‌اند. شاید شباهت این واژه‌ها با کلمه ایران باعث شده در فرهنگ ما واژه‌های قدرتمندی باشند. باید بدانید که در ایران هم نام برند به همین اندازه ارزشمند است. برند اویلا که امروز سهم قدرتمندی را در بازار ایران دارد، بیشتر یک برند است تا تولیدکننده.

باید بدانید نام تجاری که انتخاب کردید چگونه در علامت و آرم شرکت یا بیلبوردهای تبلیغاتی نمایان می شود. در هنگام انتخاب نام ناخودآگاه فرایند تفکرات به سمت وسوی انتخاب اسامی براساس استعاره می رود. گام فراتر این است که تا آنجا که ممکن است سعی کنید نام منتخب شما تداعی کننده مفاهیم نامناسب در سایر زبانها نبوده و همچنین توسعه برند شما در بازار هدف با مشکل مواجه نگردد. از اسم یک برند مشهور موجود استفاده نکنید و یا حتی بروی آن اصلاحات و تغییرات انجام ندهید. آنهایی که قلبا به فکر سود و انتفاع شرکت هستند و همچنین مطمئن شوید که هم از افراد راست مغز وهم از افراد چپ مغز استفاده کرده اید. به عنوان مثال شرکت مشاور مهاب سالها در زمینه پروژه های سد و آب فعالیت می کرد لیکن اخیرا تصمیم به ورود به پروژه های راه و راه آهن نموده است.